Paris og Agdenes
Paris 1986/87
I 1986/87 hadde Gullvåg et lengre atelieropphold i kunstmetropolen Paris. Her arbeidet han mye, for det meste med akrylmaling på store formater. Paletten lå i stor grad i skalaen mellom sort og hvitt. Trass iherdig innsats følte han likevel at han ikke helt fant retningen på arbeidet i denne tiden. På slutten av Paris-oppholdet foretok han en reise til Normandie-kysten. Landskapet og den særegne lysvirkningen gjorde et sterkt inntrykk på ham, noe vi kan finne spor av i en rekke senere bilder. Etter hjemkomsten i Trøndelag innså han at han var så misfornøyd med store parter av produksjonen i Paris. Dette resulterte i at han rett og slett makulerte mesteparten av maleriene.
Selv om det den gang føltes ut som en forgjeves arbeidsperiode, har han i ettertid uttalt at forsøkene fra tiden i Paris ble en viktig forutsetning for en rekke sentrale arbeider, blant annet den store syklusen av
Pan-bilder, samt hans kirkeutsmykninger, og da især den temporære utsmykningen av Nidarosdomen -
Malerier for en katedral, 2005.
Agdenes 1987-90
Etter reisen i Normandie flyttet Gullvåg til et hus med atelier i Agdenes, som ligger vakkert til sørvest for den ytre delen av Trondheimsfjorden.
Hans viktigste utstillinger i denne perioden var ved ASF Gallery i New York, gruppeutstillingene ”Norsk samtidskunst” ved Gøteborg Kunstmuseum (1987) og ”Eighty European Painters”, Strassbourg. Dette var en vandreutstilling som ble vist i 16 land i perioden 1987-88. Separatutstilling i Galleri Dobloug i Oslo (1990).
Sentrale verker:
Egget (Skien faste galleri)
Muren (k.e.)
Requiem (H.M. Dronning Sonjas samling)
Kapittel (p.e.)
Selvportrett, 1988 (p.e.)
Symbiose I-V. Billedserien viser blant annet hans daværende kone og datteren Åsa, som de fikk i 1988.